25 Nisan 2016 Pazartesi

Aşkına Karşılık Bulamayan Tanrının Öyküsü: Apollon ile Daphne...

Bernini'den bir önceki yazımızda bahsetmiştik.

Bu muhteşem heykel de ona ait.

Bernini heykelde Zeusun şımarık ve karşı konulamaz oğlu Apollon ile su perisi Daphne'yi tasvir etmiş.
Rivayete göre olayın geçtiği yer Antakya sınırında yer alır.

Apollon gök yüzünde gezerken Eros ile karşılaşır. Eros'un elinde yay ve ok görünce Eros ile alay eder. Çünkü Eros çok bebek yüzlü bir tanrıdır. Eros bu duruma çok kızar ve öç alacağına yemin eder.
Apollon bir gün ormanda oturmuş lirini çalarken güzeller güzeli su perisi Daphne'yi görür. Güzelliği karşısında büyülenir. O sırada Eros da onları izlemektedir. Eros oklarından birini Apollon'a tattıracağı yeminini yerine getirmek için gelmiştir. Daphne'ye nefret okunu fırlatır ve su perisinin kalbi artık tüm aşklara kapalıdır.
Apollon her gün Daphne'yi görmek için yer yüzüne inmeye başlar ama su perisi ona yüz vermez. En sonunda Apollon dayanamaz ve Daphne'nin yanına gider ancak su perisi ondan kaçar. "Tüm yer yüzünde bana aşık olmayacak tek canlı yokken sen niye benden kaçıyorsun" diye bağırır Apollon. Daphne daha da korkar ve yorgunlukta  kaçacak hali kalmayınca "Ey toprak ana beni ört" diye yakarır. Daphne'nin isteği cevapsız kalmaz ve Defne ağacına döner...
Apollon ağlayarak haykırır " yer yüzünde beni istemeyecek tek bir canlı yokken sen beni istemeyip kaçtın, öyleyse sen benim onur ağacım olacaksın " ve Romalı savaşçıların ve soyluların başlarına defne yaprağı giymelerini açıklayan şu cümleyi kurar; "Bundan sonra ben ve benim kahramanlarım yaz kış senin yapraklarınla süsleyecek yeşil kalacak ve yapraklar tüm bana bağlı halkın başına taç olacak"

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder